Dzień w innym stylu
Dzień jak co dzień czy w innym stylu?
A może: czyli w innym stylu?
Dzięki temu krótkiemu ćwiczeniu szybko zmienisz perspektywę, pozostając w swojej codziennej rutynie.
Poćwiczysz też redagowanie tekstu i proces twórczy, który Ernest Hemingway nazywał pisaniem ciałem.
Wybierz dzień, który możesz nazwać typowym dla siebie.
Pomyśl o jego rutynowym przebiegu, osobach, które spotykasz, oraz rzeczach, z których korzystasz.
Możesz też zaczerpnąć inspirację z rutyny innej osoby albo sięgnąć do wspomnień szkolnych czy nawet przedszkolnych.
Na początek wypisz
- kilka czynności i wydarzeń, które tworzą rutynę dnia,
- osoby, które spotykasz lub z którymi wchodzisz w interakcję,
- rzeczy, z których korzystasz lub np. nie możesz znaleźć.
Postaraj się wypisać nie mniej niż 3 odpowiedzi w każdym punkcie. Możesz kierować się porami dnia – rano, po południu, wieczorem.
Im więcej zanotujesz, tym większy wybór będziesz mieć na etapie pisania. W różnych punktach możesz wypisać różną liczbę odpowiedzi.
A teraz
opisz krótko swój dzień – od poranka do wieczora
Stworzysz w ten sposób krótkie opowiadanie, mające początek, rozwinięcie i zakończenie.
Możesz skorzystać z przydatnej w opowiadaniach formuły
niestety – na szczęście
Ułatwia podtrzymanie dynamiki opowiadania.
Łatwo zaobserwować ją na przykład w baśniach, legendach czy filmach Marvela. Ze spokojnej codzienności wytrąca postać(cie) nieszczęśliwe wydarzenie. Metodą prób i błędów przezwyciężają przeciwności losu.
Nie na długo – wkrótce zdarza się kolejne nieszczęście. I tak dalej, aż do końca. Jeśli zakończenie jest szczęśliwe, po dużej dawce zmagań łatwiej je odczuć.
Nie musisz korzystać z wszystkich notatek, jeśli masz ich spory zasób.
Pamiętaj jednak, aby opisać dzień od rana do wieczora.
To pora na dzień w innym stylu, czyli – z listy poniżej wybierz jedną albo więcej opcji. Możesz ją też wylosować, np. rzutem kostką.
Style do wyboru
1) czysto informacyjny, np. urzędowy
2) dokumentalny film przyrodniczy
3) thriller lub horror
4) komentarz sportowy, np. mecz piłkarski
5) przygodowy
6) surrealistyczny
Przepisz swój tekst w wybranym/wylosowanym stylu.
A później kolejnym, jeśli chcesz poświęcić ćwiczeniu więcej czasu.
Pamiętaj, aby (za każdym razem) zachować w przepisywanym tekście wszystkie wydarzenia, osoby i rzeczy wymienione w tekście pierwotnym. Swoje doświadczenia i interakcje zinterpretujesz jednak na nowo, zależnie od stylu.
Pisz ciałem, czyli zmysłami
Skorzystaj też z rady Ernesta Hemingwaya o pisaniu ciałem – przez opis doświadczeń zmysłowych oraz relacji z przestrzenią i jej fizyczności.
Oznacza to skoncentrowanie się doświadczeniach cielesnych – dotyku, zapachu, smaku, doznaniach wzrokowych i dźwiękowych.
Ważny staje się sposób poruszania się i relacje z przestrzenią, innymi osobami, zwierzętami i roślinami, które się w niej znajdują.
To, jak dzisiejsze zjawiska pogodowe czuć w różnych częściach ciała i jak wpływają na samopoczucie. Jak gwałtowne hamowanie samochodu czuć w żołądku i na twarzy. Jak stopy w sandałach odczuwają gorąco i miękkość rozgrzanego asfaltu.
Taki sposób pisania łatwo uruchomić przez sięgnięcie do własnych doświadczeń i wspomnień.
Odniesienie do doznań zmysłowych gwarantuje też, że będzie on oddziaływać na wyobraźnię osoby czytającej tekst.
Redagowanie tekstów
Jak redagować teksty? Praktyczne wskazówki daje Marcin Orliński w artykule „Jak z tekstu zrobić petardę„.
Pochodzi z książki „Wyobraźnia | zbiór reguł jest nieograniczony” wydanej przez Loesje i dostępnej jako nieodpłatny e-book.
Z Loesje poćwiczysz też wychodzenie poza schematy dzięki tworzenie nieszablonowych metafor, opisów czy dialogów, a zebrane ćwiczenia pisarskie znajdziesz w tematycznej kategorii „kreatywne pisanie„.