Po nitce porównań

Loesje - grafika ilustracyjna

Szukanie połączeń między pozornie niepowiązanymi ze sobą rzeczami efektywnie pobudza wyobraźnię i ułatwia generowanie mniej schematycznych pomysłów. 

Może posłużyć jako szybki trening kreatywności, metoda szukania rozwiązań i ulepszeń, a w pisaniu – na przykład do tworzenia metafor.

„Wymuszanie” połączeń (forced connections) opiera się na prostym założeniu – aby znaleźć nietypowe rozwiązanie, trzeba odrzucić typowe pomysły, które przychodzą do głowy jako pierwsze. Zestawienie niezwiązanych ze sobą rzeczy z góry pomija etap typowych odpowiedzi, które pojawiłyby się, gdyby jedynie zadać sobie pytanie typu „Jak poradzić sobie z trudnościami w porannym wstawaniu”.

Technikę zaproponowali na początku lat 70. Don Koberg i Jim Bagnall, wykładowcy dizajnu i kreatywnego rozwiązywania problemów na kalifornijskiej politechnice Cal Poly, w książce „The Universal Traveler„. Zachęcają w niej, aby nieschematycznych rozwiązań szukać w trakcie wędrówki przez analizę problemu i swobodne generowanie pomysłów.

W przypadku wymuszonych połączeń, analiza polega na stworzeniu listy właściwości wybranych rzeczy – ich wyglądu, sposobu działania, przeznaczenia itp. Generowanie to łączenie przypadkowych elementów z listy – dwóch albo więcej – w poszukiwaniu nowych pomysłów i innowacji, niezależnie od ich rzeczywistej przydatności.

Na przykład połączenie stołu i ciepła (kominka) może dać stół, którego blat emituje ciepło i podgrzewa jedzenie. To pomysł praktyczny, więc mógłby zostać wybrany do dalszej pracy i realizacji.

Szukanie połączeń można zaadaptować do różnych ćwiczeń, zachęcających do eksperymentowania, zmiany perspektywy, nieszablonowego myślenia.

Prostsze i szybsze sprawdzi się jako rozgrzewka.

Rozgrzewka

1. Wybierz rzeczy. 

Wybierz parę dowolnych „rzeczy”, które na co dzień nie kojarzą ci się ze sobą i nie są do siebie podobnie, w tym nie pełnią podobnych funkcji ani nie działają w zbliżony sposób. 

„Rzeczy” są pojemną kategorią – przedmioty, miejsca, sytuacje, zjawiska przyrodnicze, czynności, rośliny, zwierzęta itp. 

Możesz też skorzystać z listy poniżej:

  • rower – stokrotka
  • internet – pomidor
  • korek drogowy – widelec
  • książka – kaktus
  • telefon – chusteczki do nosa
  • dziura w jezdni – oko 
2. Notatki.

Wynotuj przynajmniej 5 cech każdej rzeczy – związanych z wyglądem, właściwościami fizycznymi, działaniem, zachowaniem itp.
Przyjmij założenie, że nie ma złych odpowiedzi.

3. Podobieństwa. 

Korzystając z notatek, poszukaj podobieństw między nimi.
Pomocne będą pytania typu: 

  • w czym A przypomina B, 
  • co łączy A i B. 

Ćwiczenie: Rozwiązania

1. Wybierz problem. 

Jego skala czy uniwersalność jest nieistotna.
Możesz też wybrać z listy:

  • problemy z koncentracją
  • ze składaniem prania
  • z zarządzaniem czasem; prokrastynacja
  • z zasypianiem
  • niezdrowe jedzenie; nadmiar przekąsek
  • zanieczyszczenie światłem lub/i dźwiękiem (hałas) 
2. Bodziec. 

Problem zderz z rzeczą-bodźcem, wyjściowo z nim niezwiązaną. 

Dobrze sprawdzają się miejsca i sytuacje – zawierają więcej detali, które staną się inspiracją, niż pojedynczy przedmiot.  

Przykładowe bodźce: 

  • nadmorska plaża
  • sala kinowa
  • jezioro, staw
  • pasieka
  • górski szlak
  • teren budowy
3. Zrób notatki. 

Wynotuj przynajmniej 5 cech tego miejsca, korzystając ze wspomnień lub zdjęcia. Na przykład:

  • co znajduje się w tym miejscu, w tym kolory i zapachy;
  • przymiotniki, jakimi możesz je określić;
  • detale;
  • zjawiska pogodowe;
  • czynności;
  • stany emocjonalne.
4. Problem-pytanie. 

Swój problem sformułuj jako otwarte pytanie, które zachęci cię do szukania rozwiązań.

Jeśli problemem byłoby poranne wstawanie, pytaniem mogłoby być: jak mogę zmienić swoje nawyki, aby łatwiej wstawało mi się rano.

5. Poszukaj rozwiązań. 

Swoje notatki potraktuj jako podpowiedzi (nie musisz korzystać z wszystkich). 

Jeśli do porannego wstawania bodźcem byłaby fabryka szkła, przykładowymi rozwiązaniami mogłyby być: 

  • praca na zmiany (skojarzenie) – ustawianie budzika z uwzględnieniem czasu trwania faz snu; 
  • hałas – budzik o dźwięku rozbijającego się szkła; wyciszenie przed snem, które poprawi jakość snu i ułatwi wstawanie; 
  • praca fizyczna – po przebudzeniu ćwiczenia rozciągające mięśnie;
  • tafla szkła – w oknie roleta bardziej blokująca światło, co pozytywnie wpłynie na jakość snu; 
  • hartowanie szkła, chłodzenie – dbanie o niższą temperaturę w sypialni, co również polepsza jakość snu i ułatwia budzenie się.

Jaki ma to związek z metaforą? 

Analogia jest esencją metafory, a proces jej tworzenia wychodzi od porównania ze sobą dwóch rzeczy, zjawisk, emocji. Metafory również zachęcają do szukania nietypowych detali i dostrzegania zależności, które umykają w schematach i codziennym pośpiechu. 

Świeża i udana metafora zaskakuje nietypowym zestawieniem, które wciąż pozostaje czytelne dla osoby, która ją odbiera.

Poćwicz z Loesje tworzenie metafor: 

Więcej o metaforze

Poczytasz też w artykule Agaty Hąci „Fenomen metafory” z książki „Wyobraźnia | zbiór reguł jest nieograniczony” wydanej przez Loesje i dostępnej jako nieodpłatny e-book.