Od słowa do tekstu

Kreatywne pisanie Loesje - grafika ilustracyjna

Myślenie dywergencyjne, oparte na sile luźnych skojarzeń, może być efektywnym sposobem na przełamanie blokady pisarskiej.
Zachęca do zawieszenia nadmiernego oceniania tekstu tworzonego w pierwszym etapie pisania, ułatwiając znalezienie nieschematycznych pomysłów.

W psychologii kreatywności, myślenie dywergencyjne zestawiane jest z konwergencyjnym. Pierwsze zakłada generowanie jak największej liczby pomysłów do zadanego problemu. Cechuje je nieszablonowość, spontaniczność, nielinearność, odrzucenie normatywnych skojarzeń. Drugie – dążenie do wypracowania jednego, przemyślanego i najkorzystniejszego, rozwiązania.
Oba opisał w latach 50. XX wieku J.P. Guilford w trakcie badań nad inteligencją i kreatywnością. 

Doskonale uzupełniają się w procesach takich jak burza mózgów. Jej początkowy etap polega na wymyślaniu wszelkich możliwych rozwiązań, niezależnie od ich rzeczywistej przydatności. Wybór potencjalnie najlepszego i rozwijanie go do funkcjonalnego pomysłu następują dopiero w kolejnych krokach. 

W ćwiczeniu poniżej wypróbujesz zabawę luźnymi skojarzeniami i połączysz ją z obserwacją detali. Pozwoli to w tekst wpleść własne doświadczenia i obserwacje, a tym samym zwiększy jego oryginalność.

1. Listy.

W każdej liście możesz wypisać więcej skojarzeń niż jedno, dzięki czemu będziesz mieć większy wybór w kolejnych krokach. 
Mogą liczyć jedno słowo albo więcej, np. „stół” albo „stół z drewna”.

lista #1 – rzeczy
  • rzecz, którą masz w zasięgu wzroku
  • nazwa jedzenia – owoc, danie itp.
  • zjawisko pogodowe 
lista #2 – czynności 
  • która kojarzy ci się z używaniem komputera, laptopa itp. 
  • związana z odpoczynkiem 
  • którą można wykonywać w ogródku lub na działce 
  • generująca sporo hałasu 
2. Od słów… 

Z każdej listy wybierz po jednej odpowiedzi (słowo albo całą frazę). 
Pozostałe możesz wykreślić, nie będą już potrzebne. 

3. …do skojarzeń. 

Do wybranych słów/fraz stwórz listę luźnych skojarzeń – postaraj się wypisać po przynajmniej 5 do każdego. 
Nie oceniaj ich zasadności ani przydatności, ważniejsze jest ich wygenerowanie i uruchomienie procesu nieszablonowego myślenia. 

Wśród nich mogą być słowa i frazy; rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki itp. 

4. Wróć do rzeczy i czynności. 

Wybrane przez siebie odpowiedzi połącz według wzoru: 

rzecz z listy #1 
powoduje 
czynność z listy #2

Uzyskasz zdania typu:

  • wiatr powoduje patrzenie w gwiazdy
  • komoda powoduje remont dachu

Jeśli chcesz dopełnić opis lub podkreślić wynikowość, do zdania dodaj inne słowa, których potrzebujesz.

5. I do tekstu.

Zdanie-połączenie potraktuj jako inspirację do napisania nieco dłuższego tekstu, np. opisu przyrody, sceny, dialogu, wiersza, wpisu w pamiętniku. 

To może być opis zwykłej czynności, który dzięki dodaniu nietypowych detali sprawi, że na komodę i remont dachu spojrzymy z niecodziennej perspektywy.
Może skupić się na przedmiocie, który większość osób uznałaby za nieestetyczny czy odpychający, ale osoba prowadząca narrację opisuje go jak najcenniejszy skarb. 

Tekst może w dowolnym stopniu mieszać elementy realistyczne i fantastyczne. Ważne, aby był spójny wewnętrznie. 
Z pomocą mogą przyjść skojarzenia wypisane w kroku 3, jednak nie musisz z nich korzystać.  

Zdanie-połączenie może, ale nie musi, być tytułem lub początkiem tekstu. Może stać się jego fragmentem w dowolnym miejscu. 

Redagowanie tekstów

Jak redagować teksty? Praktyczne wskazówki daje również Marcin Orliński w artykule „Jak z tekstu zrobić petardę„. 

Pochodzi z książki „Wyobraźnia | zbiór reguł jest nieograniczony” wydanej przez Loesje i dostępnej jako nieodpłatny e-book

Z Loesje poćwiczysz też tworzenie nieszablonowych metafor i dialogów czy wychodzenie poza klisze językowe, a zebrane ćwiczenia pisarskie znajdziesz w tematycznej kategorii „kreatywne pisanie„.