Nietypowe postacie

Jedną z cech, dzięki którym postacie szybko zapadną w pamięć i odróżnią się od innych, są nietypowe zachowania.
Czasem to zachowania jednorazowe lub okazjonalne, zdradzające cechy charakteru, które postać wolałaby ukryć. Inne są stałe i częste, definiując postać w bardziej oczywisty sposób – jak nerwowe nawyki czy działania wynikające z przesądów.
Postacie wyróżniają zachowania, które idą pod prąd stereotypom lub mogą wydawać się nielogiczne, dopóki nie okazuje się, że mają swoje uzasadnienie w przeszłości. Przykładowo osoba reagująca śmiechem w zupełnie nieadekwatnych momentach czy twardziel, który woli gotować sobie obiady zamiast żyć kebabami, bo przypomina mu to o silnej więzi z babcią.
Postać definiuje również (nie)spójność między tym, co deklaruje, a co rzeczywiście robi. Podobnie to, jak reaguje na zachowania innych osób oraz na ile jej wyobrażenie o sobie pokrywa się z tym, jak odbierają ją inni.
Zbliżoną funkcję pełnią rzeczy, których postacie używają.
Mogą to być przedmioty lub metaforyczne emocje oraz podejście do świata i ludzi. Doskonale wykorzystał to Tim O’Brien w zbiorze opowiadań „Rzeczy, które nieśli” (The Things they Carried), którego tytuł podkreśla tę technikę.
Opisuje w nim doświadczenia żołnierzy w Wietnamie i osobiste rzeczy, które im towarzyszą – listy, rajstopy narzeczonej, leki uspokajające, komiksy, Nowy Testament. Poza strachem, który niosą wszyscy, żołnierz pochodzący z rodziny o japońskich korzeniach, niesie też odziedziczoną po babci głęboką nieufność do białych.
Te elementy tworzenia postaci – zachowania oraz rzeczy i to, co z rzeczami postacie robią – przetestujesz w ćwiczeniu poniżej.
Nie budujesz pełnej postaci ani świata przedstawionego jak w długim tekście, więc wiele składowych tego procesu pominiesz. Skupisz się na niezbędnych elementach i opisie konkretnej sytuacji, jednak nawet w krótkim tekście poćwiczysz definiowanie postaci przez działanie.
1. Miejsce.
Wybierz miejsce, które przynajmniej czasami jest pełne ludzi.
Możesz też wybrać z listy poniżej, np. rzutem kostką:
- bazarek, targowisko
- koncert
- publiczna toaleta
- przejście dla pieszych
- biblioteka
- bar mleczny
2. Skojarzenia.
Wypisz swoje skojarzenia – kierując się zasadą, że nie ma złych odpowiedzi:
- czynność, którą robisz przed południem,
- przyprawa, której nie lubisz,
- codzienna rzecz, która wydaje ci się dziwna, np. ze względu na kształt, wydawane dźwięki.
3. Zachowanie.
Wybierz zachowanie, które można uznać za nietypowe.
Z pomocą przyjdą konkrety, np. dodanie nietypowego detalu do zachowania, które uchodzi za typowe. Kichanie jest typowe, jednak kichanie na widok otwieranych drzwi – nie.
Opcjonalnie wybierz z listy poniżej – z możliwością dowolnej modyfikacji:
- atak czkawki przy nadmiernym pochyleniu głowy
- rumienienie się na widok wysokich osób, niezależnie od płci
- zostawianie odcisku palca na lustrach, w tym lusterkach samochodowych
- mruganie do każdego napotkanego psa, nawet na zdjęciach i obrazach
- kichanie na widok otwieranych drzwi
- przypominanie sobie celu, w jakim weszło się do pomieszczenia po zrobieniu 3 przysiadów
Napisz krótki, dowolny w formie tekst, w którym:
- miejscem akcji jest twój wybór z punktu 1,
- wykorzystasz słowa z punktu 2 – w dowolnej kolejności,
- jedna z postaci zachowuje się w sposób nietypowy z punktu 3.
Możesz przyjąć dowolną perspektywę, np.
- osoby, która zachowuje się w nietypowy sposób,
- kogoś, kto wchodzi z nią w interakcję,
- osoby, która interakcję obserwuje.
W tekście opisz, jak postać wchodzi w interakcję ze źródłem swojego nietypowego zachowania. Czy stara się go uniknąć? Może próbuje je ukryć? Albo wręcz przeciwnie – reaguje na całego?
Co jeszcze dzieje się w tym miejscu? Jakimi zmysłami postać odbiera otoczenie?
W dłuższym tekście takie zachowanie powinno mieć uzasadnienie i odbicie w przeszłych doświadczeniach postaci. Mimo że to ćwiczenie jest krótkie, spróbuj wpleść uzasadnienie ogólne – może być realistyczne albo zawierać pewną dozę magii czy przesądu.
Jeśli potrzebujesz początku, skorzystaj z niezawodnej rady – zacznij zdanie od:
Pamiętam gdy / Pamiętam jak
Albo innego zdania zaczynającego się od słowa „pamiętam”. To słowo automatycznie aktywuje wyobraźnię, a część składowych masz z poprzednich kroków ćwiczenia.
Jeśli wykorzystasz „pamiętam” jako początek, możesz wziąć pod uwagę, jak działa pamięć. Wspomnienia, szczególnie dawniejsze, nie tworzą linearnej opowieści. Mieszają się i zazębiają, jedno przywołuje inne, niekoniecznie bliskie w czasie i nie wprost związane z poprzednim.
Redagowanie tekstów
Jak redagować teksty? Praktyczne wskazówki daje również Marcin Orliński w artykule „Jak z tekstu zrobić petardę„.
Pochodzi z książki „Wyobraźnia | zbiór reguł jest nieograniczony” wydanej przez Loesje i dostępnej jako nieodpłatny e-book.
Z Loesje poćwiczysz też tworzenie nieszablonowych metafor i dialogów czy wychodzenie poza klisze językowe, a zebrane ćwiczenia pisarskie znajdziesz w tematycznej kategorii „kreatywne pisanie„.